Blog

Zit je lekker?

Twee stoeltjesTwee stoelen naast elkaar, in de zon. En omdat ik de foto zelf maakte weet ik dat het in Italië op een heuvel is. Heel stil, mooi uitzicht, prettige temperatuur.

Dat heeft zo op het eerste gezicht niets met werk te maken. Het is op het werk niet echt stil, het uitzicht is een whiteboard of een industrieterrein en op de klimaatcontrole is ook wel wat aan te merken. En je zit tegenover elkaar. In een vergaderruimte aan een grote tafel, die een gepaste afstand creëert. Of je schuift aan, aan het bureau van je manager of collega. Ieder aan één kant.

Steeds vaker koos ik ervoor om naast iemand te gaan zitten. Dat kan prima aan een vergadertafel. Allebei aan dezelfde kant, een kwartslag naar elkaar toegedraaid. Werkoverleg hadden we in de kantine, waar banken zijn waar je makkelijk op zit. De ontspannen houding geeft ook het gesprek een ontspannen toon.

Een bijkomend voordeel is dat er geen obstakels zijn tussen mij en mijn gesprekspartner. Geen bureau waar ik me achter kan verschuilen. Geen pc waar ik steeds even op kijk. Als ik naast iemand ga zitten stel ik me meteen kwetsbaarder op. Het is duidelijk of ik makkelijk zit, in mijn stoel en in het gesprek. Mijn ervaring is dat dit een gesprek ten goede komt. Als ik durf te laten zien hoe ik erbij zit, dan zal mijn gesprekspartner ook eerder geneigd zijn dat te doen.

Een goed gesprek kan overal plaatsvinden. Op een onverwachte plek op kantoor, of tijdens een wandeling om het gebouw heen. Aantekeningen en notities kun je ook achteraf maken. PC en telefoon kunnen best een half uur zonder jou.

Een half uur? Ja, slechts een half uur. Een gesprek met volle aandacht hoeft niet lang te duren om waardevol te zijn. Daarna neem je nog tien minuten om voor jou belangrijke zaken te noteren of een vervolg te plannen. Van het uur dat je geboekt had heb je dan ook nog twintig minuten over om te reflecteren op het gesprek en een nieuwe kop koffie te halen.

Wil je het eens proberen? Een waardevol gesprek van een half uur? Op een bank, in de zon of al lopend door de buurt. Bel me gerust. Een afspraak is zo gemaakt.

Deel dit artikel

Share on email
Share on linkedin
Share on facebook

Meer blogs

Goed zijn in je vak is niet genoeg

Goed zijn in je vak is niet genoeg. Niet als je ook teamleider of projectleider of manager bent. Je bent het misschien geworden door je kennis van het vak, je lange staat van dienst of je ongeëvenaarde praktische vaardigheden. Maar dat is niet genoeg. In deze rol is het nodig om met net zoveel aandacht en doorzettingsvermogen vakmens te worden in dat andere vak; leidinggeven.

Read More »

Reflecteren kun je leren

Herken je misschien van jezelf dat je steeds in dezelfde situatie vastloopt? Of dat een bepaalde emotie je steeds tegenhoudt om iets te doen of te laten? Dan is het waarschijnlijk tijd dat je met jezelf in gesprek gaat.

Read More »

Verander de focus

Leidinggeven gaat altijd over jezelf, anderen en de organisatie. In een ideale wereld is er een balans tussen die drie perspectieven. In de realiteit zul

Read More »