Blog

Tegenspraak……..

IMG_2707Op bezoek bij iHomer. Het boek van Dick Stegeman leek me zeer interessant en dat boek kost een goed gesprek (meer informatie). Nou is het de bedoeling dat ik met mensen praat, dus ik ging graag naar Breda.

Ergens in het goede, vloeiende en zeer prettige gesprek kwamen we op het fenomeen “tegenspraak”. En dan vooral dat het eigenlijk een heel verkeerd woord is. Zoals Dick het zei “tegenspraak komt juist van mensen die wakker liggen van de belangrijke zaken voor het bedrijf”.

Meespraak dus eigenlijk. Van mensen die meedenken, mogelijkheden zien of willen onderzoeken en daarmee wel eens tegen bestaande denkrichtingen ingaan. Ze denken dat het beter kan, succesvoller ook. Daar kan toch niemand op tegen zijn?

Krijg jij wel eens tegenspraak? Van wie komt dat over het algemeen? Is het werkelijk klagen en zeuren of is het constructief zoeken naar alternatieven? Kun je die twee van elkaar onderscheiden? Of is het eigenlijk zo dat je geen tegenspraak duldt?

Ik weet dat ik vaak tegenspraak leverde. Of tegenvragen. Over het waarom van zaken, over onze aannames, over de krampachtigheid die ten grondslag lag aan beslissingen. En ik weet dus ook dat dat vaak niet met open armen wordt ontvangen. Terwijl mijn intentie steeds was om verder te komen, zaken beter te maken, belemmerende patronen in ieder geval zichtbaar te maken.

Als tegenspraak eigenlijk meespraak is, dan is het niet iets dat je duldt, maar iets dat je in ontvangst neemt. Als een cadeau. Misschien niet altijd precies wat je wilde, maar ruilen is ook geen optie. Bedenk dat de intentie van meespraak vrijwel nooit persoonlijk is (al kunnen woorden misleiden en is doorvragen dus geboden). Neem het aan en ga er, samen, mee aan de slag. Alleen al het vertrouwen dat daardoor ontstaat is winst.

Hulplijn voor leidinggevenden

Wil je even overleggen? Of een ander perspectief horen?

Bel mij dan gerust. Als ik niet meteen kan opnemen, bel ik je dezelfde dag nog terug. Laat dus vooral je naam en telefoonnummer achter op mijn voicemail.

Is het de eerste keer dat je belt? Dan is het gesprek gratis. Heb je al vaker gebeld, dan overleggen we even over de kosten.

Als je zomaar bellen niet ziet zitten, dan mag je me natuurlijk ook een e-mail sturen. Ik beantwoord je bericht zo snel als ik kan en zeker binnen 48 uur.

06 51 40 40 37
lindsie (at) vakkundigleidinggeven (punt) nl

Meer blogs

Goed zijn in je vak is niet genoeg

Goed zijn in je vak is niet genoeg. Niet als je ook teamleider of projectleider of manager bent. Je bent het misschien geworden door je kennis van het vak, je lange staat van dienst of je ongeëvenaarde praktische vaardigheden. Maar dat is niet genoeg. In deze rol is het nodig om met net zoveel aandacht en doorzettingsvermogen vakmens te worden in dat andere vak; leidinggeven.

Read More »

Reflecteren kun je leren

Herken je misschien van jezelf dat je steeds in dezelfde situatie vastloopt? Of dat een bepaalde emotie je steeds tegenhoudt om iets te doen of te laten? Dan is het waarschijnlijk tijd dat je in gesprek gaat met jezelf.

Read More »

Verander de focus

Leidinggeven gaat altijd over jezelf, anderen en de organisatie. In een ideale wereld is er een balans tussen die drie perspectieven. In de realiteit zal

Read More »

Vakblad Leidinggeven

Ken je het Vakblad Leidinggeven al? 
 
De eerste uitgave gaat helemaal over TIJD en hoe je #TIJDgenoeg kunt ervaren. 
 
Je kunt je gratis inschrijven voor de e-mailserie. Je krijgt het Vakblad dan in vijf delen in je inbox. Deel één krijg je meteen na het bevestigen van je e-mailadres.

Je kunt ook een printversie kopen, die je meteen helemaal kunt lezen. In deze versie zijn meer dan 15 links toegevoegd naar bronnen voor verdere verdieping en praktische tools om er werkelijk mee aan de slag te gaan.