Blog

Hoe groot is jouw realiteit?

Welke realiteit?

We zijn het eens dat jouw realiteit anders is dan mijn realiteit. We zien de wereld vanuit verschillende perspectieven, er bestaat niet zoiets als dè waarheid. Als we over wat we zien, beleven en interpreteren in gesprek gaan, ontdekken we de verschillen en zal vaak blijken dat één en één drie is.

In die gesprekken hebben we het vaak over problemen en obstakels. Over dingen die fout gaan en wat we daar aan zouden kunnen doen. Ook daar weet je samen meer, kom je waarschijnlijk tot een betere of creatievere oplossing. En dan? Dan is je probleem opgelost. Ben je waar je zijn wilde. Niet meer, niet minder. Je hebt de status quo bereikt.

In hoeveel gevallen begon je met de intentie om te verbeteren? Om van de status quo door te ontwikkelen? Om van goed naar groots te gaan? Lukt dat met het oplossen van het probleem dat je tegenhoudt om goed te zijn?

Wat aandacht krijgt

De mensen waar je aan vraagt wat de problemen zijn, waar fouten optreden en wat de obstakels zijn zullen je vraag zeer waarschijnlijk onmiddellijk kunnen beantwoorden. Wij zijn er allemaal op gericht de negatieve uitzondering te zien. Afgelopen maandag zei David Shaked “Every time you focus on problems and inefficiencies, you instil a little doubt in people”.

Dat is nogal wat. Al die mensen die iedere dag naar hun werk komen met goede intenties, daar veel goed werk doen en dan alleen maar gevraagd worden naar dat wat niet goed gaat. Zonder dat het de intentie hoeft te zijn, voelt dit als wantrouwen. Niet ineens heel duidelijk, maar steeds kleine hints van wantrouwen. Die samen de angst om fouten te maken en dus je nek uit te steken steeds een beetje laten groeien.

Succes als voorbeeld

Wat zou er gebeuren als je vraagt naar het beste voorbeeld? Een groot succes. Een superblije klant. Een staat van flow binnen een proces, een moment dat alles vanzelf leek te gaan.

Dat zal wat tijd en denkwerk vragen. We zijn niet gewend na te denken, laat staan te praten over successen. Maar die kennis is er en is heel waardevol. Wat maakte dat het werkte? Wie waren erbij betrokken? Wat droeg bij aan het gevoel van flow? En wat zou helpen om dat niet alleen te herhalen, maar zelfs nog beter te maken?

Het wordt een energieker gesprek en het geeft je informatie over dat wat werkt! En onder welke omstandigheden. Het geeft je de mogelijkheid daarmee aan de slag te gaan. Dat mooier en groter te maken. Dat is verbetering, dat is ontwikkeling. Dat is waarderend onderzoeken.

Er gaat meer goed dan fout

Door waarderend onderzoeken vergroot je de realiteit. Die bestaat ook en vaak vooral uit dat wat goed gaat. Een organisatie met alleen problemen heeft geen bestaansrecht. Onderzoek laat zien dat je meer krijgt en ziet van dat waar je op focust. Net zoals wanneer je een nieuwe auto hebt gekocht, je datzelfde type ineens overal ziet rijden.

In het kort. Focus op problemen leert je wat niet werkt en je zult meer problemen zien. Focus op successen leert je wat werkt en je zult meer successen zien. Met ieder gesprek neemt het vertrouwen toe.

David Shaked heeft een krachtige combinatie gemaakt van Appreciative Inquiry (AI = waarderend onderzoeken) en Lean Six Sigma. Hij noemt het Strength Based Lean Six Sigma of Lean generation 2. 

Deel dit artikel

Share on email
Share on linkedin
Share on facebook

Meer blogs

Goed zijn in je vak is niet genoeg

Goed zijn in je vak is niet genoeg. Niet als je ook teamleider of projectleider of manager bent. Je bent het misschien geworden door je kennis van het vak, je lange staat van dienst of je ongeëvenaarde praktische vaardigheden. Maar dat is niet genoeg. In deze rol is het nodig om met net zoveel aandacht en doorzettingsvermogen vakmens te worden in dat andere vak; leidinggeven.

Read More »

Reflecteren kun je leren

Herken je misschien van jezelf dat je steeds in dezelfde situatie vastloopt? Of dat een bepaalde emotie je steeds tegenhoudt om iets te doen of te laten? Dan is het waarschijnlijk tijd dat je met jezelf in gesprek gaat.

Read More »

Verander de focus

Leidinggeven gaat altijd over jezelf, anderen en de organisatie. In een ideale wereld is er een balans tussen die drie perspectieven. In de realiteit zul

Read More »