Blog

Goed leidinggeven in 10 stappen

Managementboeken

Leuk hoor, al die managementliteratuur. Alleen, je hebt er nu een stuk of tien uit en dè oplossing zat er mooi niet bij. En je hebt toch echt alle tips en trucs opgevolgd. Hoe kan dat nou? Hoe ga je dan altijd goed leidinggeven? We zijn toch altijd een beetje op zoek naar die ene oplossing of dat altijd succesvolle stappenplan.

Er schuurt altijd wel iets in de voorgestelde aanpak. Het klopt meestal net niet. Dat is ook de rode draad; het past nooit precies. Ergens heb ik mezelf aangeleerd boeken te lezen met een paar praktische vragen in mijn achterhoofd. Past de tip of methode bij de situatie waar ik deel van uitmaak? Past het bij de persoon of personen die erbij betrokken zijn? En, heel belangrijk, past het bij mij? Zie ik mezelf dit of dat doen?

Wat ga je doen

In ieder managementboek staan waardevolle dingen. Die waarde komt pas tot z’n recht als je het boek uit hebt. Als je nadenkt over wat voor jou en jouw realiteit de waardevolle dingen zijn en er dan mee aan de slag gaat.

Dus wat doe je als je het uit hebt? Maak je een plan om de dingen die je waardevol vindt in praktijk te brengen? Hoe ga je jezelf helpen om dat te doen? Want het lezen alleen is niet genoeg. Als je in het weekend een boek uitleest ben je tien minuten nadat je op maandagmorgen je pc hebt opgestart je goede voornemens vergeten. Zo werkt het. Dat is niet goed of slecht. Dat is hoe het is.

Dus help jezelf herinneren. Kies één of twee dingen die je wilt toepassen. Maak een plan hoe je dat gaat doen. Zo eenvoudig mogelijk. Een herinnering in je agenda, halverwege iedere dag. Houd ik me nog aan mijn eigen belofte? Zo ja, wat gebeurde er en was dat wat je had verwacht? Zo nee, wat maakte dat het anders ging? Dan gaat er iets gebeuren.

Persoonlijke frustratie

In het bovenstaande zit ook een stuk frustratie van mij. Ik begrijp namelijk best dat onze wereld zo is ingericht dat je je al gauw een sufferd voelt als je nou nog die silver bullet voor altijd goed leidinggeven niet gevonden hebt. Dat die silver bullets bestaan is wat ieder nieuw managementboek ons beloofd. Ik vind het ook gewoon frustrerend dat al die beloften nog steeds zoveel navolging (lijken te) vinden. Nuance verkoopt voor geen meter, dat weet ik ook wel, maar waarom dit dan wel?

Blijf lezen en leren

Blijf vooral lezen. Sterker nog. Maak er een punt van om regelmatig boeken en artikelen te lezen. Om goede video’s te kijken. Dat doe ik ook. Leiders zijn leerlingen, tenslotte.

Kies wat bij jou past en waar je op dit moment behoefte aan hebt. Geloof alsjeblieft niet dat er zoiets is als een 10-stappen-plan voor altijd goed leidinggeven of management. Geloof wel in jezelf en je vermogen om te blijven leren en te doen wat nodig is.

Soms krijg ik de vraag of ik het ultieme management- of leiderschapsboek kan aanraden. Ik geloof niet dat zoiets bestaat. Laat ik het zo zeggen; ik raad je met liefde een boek (of artikel of video) aan. Één die bij jou en jouw situatie past. Dan help ik je ook graag met het maken van een eenvoudig plan om stap voor stap aan de slag te gaan met de dingen die je wilt oefenen.  

Meer blogs

Goed zijn in je vak is niet genoeg

Goed zijn in je vak is niet genoeg. Niet als je ook teamleider of projectleider of manager bent. Je bent het misschien geworden door je kennis van het vak, je lange staat van dienst of je ongeëvenaarde praktische vaardigheden. Maar dat is niet genoeg. In deze rol is het nodig om met net zoveel aandacht en doorzettingsvermogen vakmens te worden in dat andere vak; leidinggeven.

Read More »

Reflecteren kun je leren

Herken je misschien van jezelf dat je steeds in dezelfde situatie vastloopt? Of dat een bepaalde emotie je steeds tegenhoudt om iets te doen of te laten? Dan is het waarschijnlijk tijd dat je met jezelf in gesprek gaat.

Read More »

Verander de focus

Leidinggeven gaat altijd over jezelf, anderen en de organisatie. In een ideale wereld is er een balans tussen die drie perspectieven. In de realiteit zul

Read More »