Blog

Goed gedaan!

IMG_2965

Een compliment is een raar ding. Uiteindelijk vinden we allemaal dat het belangrijk is dat je complimenten krijgt en geeft. Maar waarom voelen we ons dan in beide situaties vaak ongemakkelijk? 

Een beschrijving die ik vond op wikipedia geeft een aanzet tot een verklaring;
Een compliment is een lovende of vleiende uitdrukking. Iemand kan iemand anders een compliment geven – verbaal of non-verbaal – als uiting van waardering voor een geleverde prestatie. Een complimentje kan functioneren als een positieve bekrachtiging en dient dan als prikkel om het bedoelde gedrag te herhalen. Een compliment kan ook averechts werken, bijvoorbeeld wanneer men iemand een compliment geeft voor een taak die hij of zij zelf als gemakkelijk of vanzelfsprekend ervaart.

Een compliment is dus een waarderende opmerking, die pas echt effect heeft als het specifiek is en aanzet tot herhaling van hetzelfde gedrag. Gewoon een goed gedaan is fijn maar niet specifiek en zal waarschijnlijk niet gewenste goede gevoel opleveren. 

Ik herken dat complimenten over alledaagse en dus vanzelfsprekende taken een averechts effect sorteren. Natuurlijk heb ik taak A gedaan en is dat goed gekomen, da’s namelijk mijn werk! Helaas blijven de dingen die je buiten je comfort zone doen treden vaak buiten het bereik van complimenten. Terwijl juist dan specifieke feedback kan helpen om dat vaker te doen en er beter in te worden. 

Daarom is het ook moeilijk om complimenten te geven. Je zult je bewust moeten zijn van wat dagelijkse en/of vanzelfsprekende taken zijn en wat op extra inzet of moeite wijst. Je bent natuurlijk op de hoogte van de belangrijkste taken en verantwoordelijkheden. Daarnaast zul je de mensen met wie je werkt goed moeten kennen als mens. Een band die je zeker versterkt door specifieke complimenten te geven. 

Dat laatste levert volgens mij nog iets op; het vertrouwen dat wanneer je kritische of zelfs negatieve feedback geeft, dat ook oprecht is. Als je ziet wat iemand goed doet en dat kunt benoemen, bouw je vertrouwen op dat je ook ziet wat niet zo goed gaat en waar het beter kan. Ook hierbij is het weer belangrijk dat je kritiek specifiek is en dat je openstaat voor de mogelijke hulpvraag. Komt die hulpvraag niet? Sluit het gesprek dan af met de vraag wat je collega nodig heeft om te leren, te ontwikkelen of te verbeteren. 

Hulplijn voor leidinggevenden

Wil je even overleggen? Of een ander perspectief horen?

Bel mij dan gerust. Als ik niet meteen kan opnemen, bel ik je dezelfde dag nog terug. Laat dus vooral je naam en telefoonnummer achter op mijn voicemail.

Is het de eerste keer dat je belt? Dan is het gesprek gratis. Heb je al vaker gebeld, dan overleggen we even over de kosten.

Als je zomaar bellen niet ziet zitten, dan mag je me natuurlijk ook een e-mail sturen. Ik beantwoord je bericht zo snel als ik kan en zeker binnen 48 uur.

06 51 40 40 37
lindsie (at) vakkundigleidinggeven (punt) nl

Meer blogs

Goed zijn in je vak is niet genoeg

Goed zijn in je vak is niet genoeg. Niet als je ook teamleider of projectleider of manager bent. Je bent het misschien geworden door je kennis van het vak, je lange staat van dienst of je ongeëvenaarde praktische vaardigheden. Maar dat is niet genoeg. In deze rol is het nodig om met net zoveel aandacht en doorzettingsvermogen vakmens te worden in dat andere vak; leidinggeven.

Read More »

Reflecteren kun je leren

Herken je misschien van jezelf dat je steeds in dezelfde situatie vastloopt? Of dat een bepaalde emotie je steeds tegenhoudt om iets te doen of te laten? Dan is het waarschijnlijk tijd dat je in gesprek gaat met jezelf.

Read More »

Verander de focus

Leidinggeven gaat altijd over jezelf, anderen en de organisatie. In een ideale wereld is er een balans tussen die drie perspectieven. In de realiteit zal

Read More »

Vakblad Leidinggeven

Ken je het Vakblad Leidinggeven al? 
 
De eerste uitgave gaat helemaal over TIJD en hoe je #TIJDgenoeg kunt ervaren. 
 
Je kunt je gratis inschrijven voor de e-mailserie. Je krijgt het Vakblad dan in vijf delen in je inbox. Deel één krijg je meteen na het bevestigen van je e-mailadres.

Je kunt ook een printversie kopen, die je meteen helemaal kunt lezen. In deze versie zijn meer dan 15 links toegevoegd naar bronnen voor verdere verdieping en praktische tools om er werkelijk mee aan de slag te gaan.