Blog

Goed gedaan!

IMG_2965

Een compliment is een raar ding. Uiteindelijk vinden we allemaal dat het belangrijk is dat je complimenten krijgt en geeft. Maar waarom voelen we ons dan in beide situaties vaak ongemakkelijk? 

Een beschrijving die ik vond op wikipedia geeft een aanzet tot een verklaring;
Een compliment is een lovende of vleiende uitdrukking. Iemand kan iemand anders een compliment geven – verbaal of non-verbaal – als uiting van waardering voor een geleverde prestatie. Een complimentje kan functioneren als een positieve bekrachtiging en dient dan als prikkel om het bedoelde gedrag te herhalen. Een compliment kan ook averechts werken, bijvoorbeeld wanneer men iemand een compliment geeft voor een taak die hij of zij zelf als gemakkelijk of vanzelfsprekend ervaart.

Een compliment is dus een waarderende opmerking, die pas echt effect heeft als het specifiek is en aanzet tot herhaling van hetzelfde gedrag. Gewoon een goed gedaan is fijn maar niet specifiek en zal waarschijnlijk niet gewenste goede gevoel opleveren. 

Ik herken dat complimenten over alledaagse en dus vanzelfsprekende taken een averechts effect sorteren. Natuurlijk heb ik taak A gedaan en is dat goed gekomen, da’s namelijk mijn werk! Helaas blijven de dingen die je buiten je comfort zone doen treden vaak buiten het bereik van complimenten. Terwijl juist dan specifieke feedback kan helpen om dat vaker te doen en er beter in te worden. 

Daarom is het ook moeilijk om complimenten te geven. Je zult je bewust moeten zijn van wat dagelijkse en/of vanzelfsprekende taken zijn en wat op extra inzet of moeite wijst. Je bent natuurlijk op de hoogte van de belangrijkste taken en verantwoordelijkheden. Daarnaast zul je de mensen met wie je werkt goed moeten kennen als mens. Een band die je zeker versterkt door specifieke complimenten te geven. 

Dat laatste levert volgens mij nog iets op; het vertrouwen dat wanneer je kritische of zelfs negatieve feedback geeft, dat ook oprecht is. Als je ziet wat iemand goed doet en dat kunt benoemen, bouw je vertrouwen op dat je ook ziet wat niet zo goed gaat en waar het beter kan. Ook hierbij is het weer belangrijk dat je kritiek specifiek is en dat je openstaat voor de mogelijke hulpvraag. Komt die hulpvraag niet? Sluit het gesprek dan af met de vraag wat je collega nodig heeft om te leren, te ontwikkelen of te verbeteren. 

Vragen nav deze blog?

Bel of mail me gerust! Ik help je graag verder. 06 51404037 of lindsie@vakkundigleidinggeven.nl

Meer blogs

Verander de focus

Leidinggeven gaat altijd over jezelf, anderen en de organisatie. In een ideale wereld is er een balans tussen die drie perspectieven. In de realiteit zal

Read More »