Blog

De beste wordt de manager

Maar waarom eigenlijk?

Dat vraag ik me al jaren af. En in ieder gesprek over leidinggeven is dit een terugkerend onderwerp. Het beste jongetje of meisje van de klas wordt na verloop van tijd de manager. In al die gesprekken is het ook altijd zo dat de uitkomst niet fijn is. De persoon in kwestie is ongelukkig. Of het team snapt niet waarom ze dit aangedaan wordt. In beide gevallen heeft de organisatie er dus op geen enkele manier baat bij.

Ik weet het wel

Iemand doet goed werk en verdient waardering. Iemand doet nou al jaren hetzelfde en goed ook. De ongeschreven regel is dan dat de volgende stap de rol van manager is. Die verwachting heeft de medewerker en de organisatie. Er wordt volgens mij vrij weinig gepraat over wat een goede volgende stap zou zijn. Of hoe waardering ook tot uiting kan komen. Laat staan of zo’n volgende stap iets is waar je blij van wordt.

De druk is hoog

Tegen je vrienden ga je niet zeggen dat je liever geen manager wordt. Dat je liever bezig bent met dat waar je goed in bent. Dat die salarisverhoging ook niet alles is. Ook de organisatie wil graag laten zien dat het inzet en resultaat beloont. Dus in geval van uitgesproken ambitie geldt nog steeds de regel “up or out”. Vooral wanneer een medewerker wel iets meer zou willen verdienen, maar geen manager kan of wil worden. Meer verdienen dan de leidinggevende is gek.

Gewoon niet meer doen

Ga erover in gesprek. Hoe beloon je iemand voor goed werk? Wat zijn de ambities? Hoe kun je die vorm geven? Als je bij het woord manager al vlekken in je nek krijgt, zèg dat dan! Laat je niet verleiden tot een rol die goed is voor je cv, maar slecht voor jou en anderen. In de organisatie snappen ze dat snel. De juiste mensen in de juiste rol, maakt dat je bergen kunt verzetten. En je vrienden die het niet snappen? Ach, als ze een vrolijke en gelukkige vriend(in) zien komt dat misschien vanzelf.

Hulplijn voor leidinggevenden

Wil je even overleggen? Of een ander perspectief horen?

Bel mij dan gerust. Als ik niet meteen kan opnemen, bel ik je dezelfde dag nog terug. Laat dus vooral je naam en telefoonnummer achter op mijn voicemail.

Is het de eerste keer dat je belt? Dan is het gesprek gratis. Heb je al vaker gebeld, dan overleggen we even over de kosten.

Als je zomaar bellen niet ziet zitten, dan mag je me natuurlijk ook een e-mail sturen. Ik beantwoord je bericht zo snel als ik kan en zeker binnen 48 uur.

06 51 40 40 37
lindsie (at) vakkundigleidinggeven (punt) nl

Meer blogs

Goed zijn in je vak is niet genoeg

Goed zijn in je vak is niet genoeg. Niet als je ook teamleider of projectleider of manager bent. Je bent het misschien geworden door je kennis van het vak, je lange staat van dienst of je ongeëvenaarde praktische vaardigheden. Maar dat is niet genoeg. In deze rol is het nodig om met net zoveel aandacht en doorzettingsvermogen vakmens te worden in dat andere vak; leidinggeven.

Read More »

Reflecteren kun je leren

Herken je misschien van jezelf dat je steeds in dezelfde situatie vastloopt? Of dat een bepaalde emotie je steeds tegenhoudt om iets te doen of te laten? Dan is het waarschijnlijk tijd dat je in gesprek gaat met jezelf.

Read More »

Verander de focus

Leidinggeven gaat altijd over jezelf, anderen en de organisatie. In een ideale wereld is er een balans tussen die drie perspectieven. In de realiteit zal

Read More »

Vakblad Leidinggeven

Ken je het Vakblad Leidinggeven al? 
 
De eerste uitgave gaat helemaal over TIJD en hoe je #TIJDgenoeg kunt ervaren. 
 
Je kunt je gratis inschrijven voor de e-mailserie. Je krijgt het Vakblad dan in vijf delen in je inbox. Deel één krijg je meteen na het bevestigen van je e-mailadres.

Je kunt ook een printversie kopen, die je meteen helemaal kunt lezen. In deze versie zijn meer dan 15 links toegevoegd naar bronnen voor verdere verdieping en praktische tools om er werkelijk mee aan de slag te gaan.