Blog

Bellen bij de buren

Gouden JarenDe ondertitel van het boek dat ik rond de feestdagen las is “Hoe ons dagelijks leven in een halve eeuw onvoorstelbaar is veranderd”. En pas toen ik het boek las, besefte ik goed hoe dat ook voor mijn dagelijks leven geldt.

Ik beschouw mezelf als een echte Digital Immigrant. In de laatste 15 jaar heb ik leren omgaan en werken met veel van wat de digitale revolutie heeft voortgebracht. Ik ben bijvoorbeeld als een blok gevallen voor smartphone en tablet èn heb moeten leren om mijn onbedaarlijke nieuwsgierigheid in toom te houden om niet de hele dag op zo’n ding te zitten staren.

Het is allemaal fantastisch als je er een hoge mate van interesse in hebt en daarmee integreer je het met een zeker gemak in je dagelijks leven. Je vergeet hoe het eerst was en voor best veel mensen nog is.

In Gouden Jaren van Annegreet van Bergen gaat het over telefoneren bij de buren, een baan voor het leven, kleding voor naar je werk (overall, stofjas enz) en voor de zondag, de opkomst van vrije tijd en vooral de ongekende toename van welvaart. Veel is ook voor mij vooral van horen zeggen, want toen ik opgroeide hadden we een telefoon, een tv en mijn vader was zowel op zaterdag als op zondag vrij.

Toch is het contrast met hoe ik opgroeide en hoe kinderen nu opgroeien enorm. Dat geldt ook voor werk en onze gedachten daarover. De generatie van mijn ouders had en heeft daar andere ideeën over dan ik en de generaties die nu aan het werk gaan denken er weer anders over.

Maar waarom een blog van mij over dit boek? Wat heeft dit te maken met mensgericht organiseren?

Veel, zo niet alles van wat we tegenwoordig in organisaties bespreken heeft een digitale of IT component. Het maakt een groot verschil hoe je je verhaal vertelt, wetende dat het voor verschillende generaties verschillend klinkt. Ik raad je aan eens te zoeken op Native, Digital Immigrant en Digital Native. Weet jij nog wanneer je voor het eerst op internet ging? Dan ben je Digital Immigrant. Ter vergelijking; de mensen die als Native gezien worden, weten zeer waarschijnlijk nog wanneer zij voor het eerst tv keken! Even snel een presentatie geven over hoe de on- en offline presence door de hele customer journey een gelijke experience moet opleveren, is bij dit besef ineens niet meer zo vanzelfsprekend.

Het is een boek dat ik iedereen die werkt met mensen en vooral leiding mag geven aan mensen, aan wil raden. De verschillen tussen de generaties die nu allemaal aan het werk zijn, worden heel duidelijk. De kans is groot dat je met al die generaties en dus de verschillen te maken hebt in je organisatie. Het zal je helpen te snappen waarom een vijftiger anders over werk, verplichtingen, zelfontplooiing en vrije tijd denkt dan een twintiger of een dertiger. Het geeft achtergrond bij deze verschillen, zodat het makkelijker wordt er het gesprek over aan te gaan.

Als je één boek wilt lezen dit jaar, kies dan voor Gouden Jaren.

PS Bovendien is het goed om te lezen wat we als samenleving opgebouwd hebben en dat we het ondanks de uitingen van crisis gewoon heel erg goed hebben.

PS2 Als je eens verder wilt praten over de verschillende generaties in je team, je organisatie en natuurlijk bij je klanten, laat me dat gerust weten.

Vragen nav deze blog?

Bel of mail me gerust! Ik help je graag verder. 06 51404037 of lindsie@vakkundigleidinggeven.nl

Meer blogs